




















552 N.Y.S.2d 935 (1 st Dept. 1990)), nor can Rather argue that he

"entrusted" his particular talents to CBS. Indeed, it may well be

that Apple Records will remain a singular holding because of its

application to a phenomenon (unacclaimed artists who were also

unsophisticated businessmen thrust to the pinnacle of success at

warp speed) that's not likely to be seen again, not even on

American Idol.

Similarly, Supreme Court improperly relied on Wiener, where

we found that the plaintiff specifically alleged that employees

of the defendant acted on the plaintiff's behalf in conducting

negotiations with a bank, and that they relied on the defendant's

"expertise and reputation" as well as certain connections inside

the management of the bank. 241 A.D.2d at 123, 672 N.Y.S.2d at

15. It simply cannot be argued that CBS acted as Rather's agent

when Rather employed his own agent to negotiate with CBS for

Rather's benefit. Any claim to the contrary is belied by both

the evidence and common sense.

We affirm dismissal of Rather's fraud claims against CBS and

the individual defendants although we find that Supreme Court

erred in its rationale for the dismissal as it also erred in

rejecting the defendants' other challenges to the fraud claim.

We take judicial notice of Rather's second amended complaint

(hereinafter referred to as "SAC") filed by leave of Supreme

11



Court on July 27, 2009, and by separate order, as a matter of

discretion in the interest of judicial economy, we deny Rather's

motion to withdraw that portion of his appeal relating to the

dismissal of his fraud claim.

The SAC repleads the fraud claim in an attempt to remedy the

defects to which Supreme Court pointed in its dismissal of the

claim in its September 25, 2008 order. However, Supreme Court

erred in its rationale for the dismissal in holding that Rather

"failed to allege [ ... ] that his financial compensation at HDNet

[ ... ] is less than he would have received had his contract been

renewed." Thus, the mere inclusion of Rather's actual annual

compensation at HDNet is not helpful to his case, and would not

be helpful to his case before this Court at any future date.

Rather alleges that various misrepresentations ( e.g.,

promises to publicly defend his reputation and to conduct an

independent investigation into the 2004 broadcast, and assurances

that CBS intended to use his talents fully and to extend his

contract, which was due to expire on November 25, 2006) induced

him to remain silent about his role in the broadcast and to

remain with CBS, where he was allegedly "warehoused" until the

completion of his contract. As a result, he alleges he suffered

money and reputation damages. Relying on Rather's well-footnoted

appellate brief, this Court was already cognizant of his argument

12



that, following the completion of his CBS contract, his

compensation at HDNet was less than the $4 million a year

established as an approximate market rate for comparable

journalists. However, for reasons set forth here, this

information was not required for our analysis, and the lack of it

was not the reason for affirming dismissal.

It is hornbook law that,

"In an action to recover damages for fraud, the plaintiff
must prove a misrepresentation or a material omission of
fact which was false and known to be false by defendant,
made for the purpose of inducing the other party to reply
upon it, justifiable reliance of the other party on the
misrepresentation or material omission, and injury.H

Lama Holding Co. v. Smith Barney, 88 N.Y.2d 413, 421, 646

N.Y.S.2d 76, 80, 668 N.E.2d 1370, 1373 (1996), citing Channel

Master Corp v. Aluminum Ltd. Sales, 4 N.Y.2d 403, 176 N.Y.S.2d

259, 151 N.E.2d 833 (1958). Supreme Court properly dismissed

Rather's fraud claims for failure to allege pecuniary loss.

"The true measure of damage is indemnity for the actual
pecuniary loss sustained as the direct result of the wrong
or what is known as the out-of-pocket rule. Under this rule,
the loss is computed by ascertaining the difference between
the value of the bargain which a plaintiff was induced by
fraud to make and the amount or value of the consideration
exacted as the price of the bargain. Damages are to be
calculated to compensate plaintiffs for what they lost
because of the fraud, not to compensate them for what they
might have gained. Under the out-of-pocket rule, there can
be no recovery of profits which would have been realized in
the absence of fraud. H Lama, 88 N.Y.2d at 421, 646 N.Y.S.2d
at 80 (internal quotation marks and citations omitted) .

13



Thus I under Lama Holding Co. and its progenYI Rather was

required to plead that he had something of value l was defrauded

by CBS into relinquishing it for something of lesser value I and

that the difference between the two constituted Ratherls

pecuniary loss.

Ratherls claim that l but for CBS I fraud l he could have had

more remunerative employment than that which he ultimately

obtained at HDNet is unavailing. ~[TJhe loss of an alternative

contractual bargain [ ... J cannot serve as a basis for fraud or

misrepresentation damages because the loss of the bargain was

'undeterminable and speculative. IH Lama I 88 N.Y.2d at 422 1 646

N.Y.S.2d at 80 1 quoting Dress Shirt Sales v. Hotel Martinique

Assoc. I 12 N.Y.2d 339 1 344 1 239 N.Y.S.2d 660 1 664 1 190 N.E.2d 10 1

13 (1963) i see Geary v. Hunton & Williams l 257 A.D.2d 482 1 684

N.Y.S.2d 207 (1st Dept. 1999).

Rather claims, based on his value and the value of similar

professionals in the industry, that he would have been paid $4

million annually from 2005 through 2010. However, while claiming

that he had an ~agreement-in-principleHwith CBS in the summer of

2004 to extend his contract, he alleges in the amended complaint

that he had an unwritten ~proposalH that ~contemplatedH a

contract extension, and the terms of the proposal were

compensation of $4 million for the first 19 months and $2 million

14



annually thereafter. Rather admits that, the broadcast and its

aftermath aside, CBS was already contemplating that he would step

down from the anchor position in 2006 and assume a reduced role.

As to lost opportunities in the trade, while Rather has

shown his own track record of earnings and the earnings of other

trade professionals, his future earnings are speculative, because

there is no basis to conclude that his emploYment status would

not have changed, regardless of CBS's actions, once he determined

to make the broadcast. Rather never identified a single

opportunity with specified terms that was actually available to

him and which he declined to accept because of CBS' actions.

Even if Rather pled pecuniary loss sufficiently to satisfy

the Lama standard, his claim would nonetheless fail. Although

allegations that defendants made statements to the general

public, for example, that they falsely blamed Rather for alleged

errors in the broadcast, may constitute a defamation claim (see

Morrison v. National Broadcasting Co., 19 N.Y.2d 453, 458-459,

280 N.Y.S.2d 641, 644, 227 N.E.2d 572, 574 (1967», they are

time-barred. Furthermore, Rather's claim of under-use merely

recasts his breach of contract claim in terms of fraud. See

Wegman v Dairylea Coop., 50 A.D.2d 108, 113, 376 N.Y.S.2d 728,

734-735 (1975), Iv. dismissed, 38 N.Y.2d 918, 382 N.Y.S.2d 979,

346 N.E.2d 817 (1976), and CBS's alleged promise to extend

15



Rather's contract constitutes a non-actionable statement of

future intent. See Laura Corio, M.D., PLLC v R. Lewin Interior

Design, Inc., 49 A.D.3d 411, 412, 854 N.Y.S.2d 55, 56-57 (1 st

Dept. 2008).

Even if Rather had alleged "a breach of duty which is

collateral or extraneous to the contract between the parties"

Krantz v Chateau Stores of Canada, 256 A.D.2d 186, 187, 683

N.Y.S.2d 24, 25 (1 st Dept. 1998) (internal quotation marks and

citations omitted), he failed to adequately allege damages.

To the extent Rather claims that he should have been

released from the agreement earlier to pursue other

opportunities, this claim is duplicative of his breach of

contract claim. See Non-Linear Trading Co. v. Braddis Assoc., 243

A.D.2d 107, 118, 675 N.Y.S.2d 5, 13 (1 st Dept. 1998). Similarly,

Rather's claim for breach of the implied covenant of good faith

and fair dealing was properly dismissed by Supreme Court for

being duplicative of his breach of contract claim. See Canstar v.

Jones Constr. Co., 212 A.D.2d 452, 622 N.Y.S.2d 730 (1st Dept.

1995) .

Finally, Supreme Court properly dismissed the claim of

tortious interference with a contract as against CBS and Viacom.

First, CBS asserts correctly that Viacom is not a proper party to

this action. Documentary evidence demonstrates that on December

16



31, 2005, Viacom (old Viacom) split into two publicly traded

companies named Viacom (new Viacom) and CBS Corporation, the

latter retaining all of the liabilities concerning CBS's

broadcasting business. Thus, the motion court correctly found

that new Viacom carries no liability for old Viacom's acts in

this suit. Second, as to the claim against CBS, the court

correctly applied the economic interest doctrine to dismiss this

claim against the corporate defendant. See White Plains Coat &

Apron Co., Inc. v. Cintas Corp., 8 N.Y.3d 422, 835 N.Y.S.2d 530,

867 N.E.2d 381 (2007). Rather'S bare allegations of malice do

not suffice to bring the claim under an exception to the economic

interest rule. See Ruha v. Guior, 277 A.D.2d 116, 717 N.Y.S.2d 35

(1 st Dept. 2000). Since on appeal, Rather has not addressed his

argument as to this cause of action to the individual defendants,

we deem the argument abandoned. In any event, there is no

particularized pleading of allegations that the acts committed by

the individual corporate employees were either beyond the scope

of their employment or motivated by their desire for personal

gain. See Petkanas v. Kooyman, 303 A.D.2d 303, 305, 759 N.Y.S.2d

1, 2 (1st Dept. 2003).

Accordingly, the judgment of the Supreme Court, New York

County (Ira Gammerman,J.H.O.), entered April 14, 2008,

dismissing the complaint as against the individual defendants,

17



and bringing up for review an order, same court and J.B.O.,

entered April 11, 2008, which, inter alia, granted defendants'

motion to dismiss the complaint to the extent of dismissing the

causes of action for fraud, breach of the implied covenant of

fair dealing, and tortious interference with prospective business

relations, and denied the motion to the extent it sought to

dismiss the causes of action for breach of contract and breach of

fiduciary duty, should be modified, on the law, to grant the

motion to dismiss the causes of action for breach of contract and

breach of fiduciary duty, and otherwise affirmed, with costs.

Judgment, same court and J.B.O., entered September 30, 2008,

dismissing the amended complaint as against Viacom, Inc. and

dismissing the causes of action for fraud and tortious

interference with contract as against CBS Corporation, and

bringing up for review an order, same court and J.B.O., entered

September 23, 2008, which granted CBS and Viacom's motion to the

extent it sought to dismiss the causes of action for fraud and

tortious interference with contract and denied the motion to the

extent it sought to dismiss the cause of action for breach of

fiduciary duty, should be modified, on the law, to dismiss the

remaining causes of action against CBS, and otherwise affirmed,

with costs. Plaintiff's appeals from the aforesaid orders should

18



be dismissed, without costs, as subsumed in the appeals from the

respective judgments. The Clerk is directed to enter judgment in

favor of defendant CBS dismissing the amended complaint as

against it.

All concur.

THIS CONSTITUTES THE DECISION AND ORDER
OF THE SUPREME COURT, APPELLATE DIVISION, FIRST DEPARTMENT.

ENTERED:

19




